Introducing the Political Spring party's goals and objectives. Documents from the party's archives. ECONOMY GREECE ECONOMY CULTURAL SYSTEM EDUCATION ENVIRONMENT FAMILY POLICY GREEK SPORT HEALTH SYSTEM AGRICULTURAL POLICY HELLENES ABROAD MERCHANT SHIPPING PUBLIC ADMINISTRATION SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES TOURISM UNEMPLOYMENT ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ (GR) CONTACT Political Spring party's history · Athens, Greece © 2001-2025 |
Ο γεωπολιτικός σεισμός του 1989 που προκάλεσε την κατάρρευση των ιδεολογικών τειχών, τη διάλυση πολυεθνικών κρατών και την αναζωπύρωση των μειονοτικών προβλημάτων
-προσέδωσε πρωτόγνωρη ρευστότητα στο διεθνές περιβάλλον που μέχρι τότε ήταν στέρεα αρθρωμένο στο διπολικό σχήμα Ανατολή-Δύση, ενώ η νέα διεθνής τάξη εξακολούθησε να παραμένει αφηρημένος προσδιορισμός χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο.
Η χιονοστιβάδα της αλλαγής αυτής στο διεθνές σκηνικό, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη της επαναχάραξης της ελληνικής πολιτικής.
Σταθερές της Ελληνικής Εξωτερικής πολιτικής πρέπει να είναι η διασφάλιση της εδαφικής ακεραιότητας των συμφερόντων και του κύρους της χώρας. Η προσήλωσή της στις ειρηνικές διαδικασίες και το σεβασμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιωδών του ελευθεριών. Ο σεβασμός των υφισταμένων συνόρων και η εμπέδωση της θέσης της Ελλάδα στα Βαλκάνια ως παράγοντα ειρήνης, σταθερότητας, ασφάλειας και οικονομικής ανάπτυξης.
Παράγοντες που επιδρούν καθοριστικά στη χάραξη και την άσκηση της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής και που την διαφοροποιούν ουσιαστικά σε σχέση με την πολιτική των κοινοτικών μας εταίρων είναι: το πρόβλημα ασφάλειας πού αντιμετωπίζει η χώρα στις σχέσεις της με την Τουρκία, το πρόβλημα της Κύπρου, η προστασία της Ελληνικής, μειονότητας της Αλβανίας και το ζήτημα των Σκοπίων.
ΟΗΕ
Η Ελλάδα πρέπει να παραμένει απόλυτα προσηλωμένη στις αρχές του χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και στη μη επιλεκτική εφαρμογή τους. Τασσόμαστε υπέρ της αναβάθμισης του ρόλου του Οργανισμού.
Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με την αύξηση του αριθμού των Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφάλειας, την ενίσχυση του ρόλου των αρμοδιοτήτων του Γεν. Γραμματέα την ανάπτυξη προληπτικής διπλωματίας, για την αποφυγή ενόπλων ρήξεων και την δημιουργία ενός Συμβουλίου ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με ουσιαστικές αρμοδιότητες.
ΕΥΡΩΠΗ
Στο ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελληνική εξωτερική θα πρέπει να αποσκοπεί στην εφαρμογή των αρχών της τελικής πράξης του Ελσίνκι και της Χάρτας των Παρισιών.
Θεωρούμε αναγκαία την ενίσχυση της αρμοδιότητας της ΔΑΣΕ στα πεδία της πρόληψης των συγκρούσεων και της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Η Ελλάδα πρέπει να αποτελέσει ενεργό παράγοντα στη δημιουργία μίας ενιαίας Ευρώπης. Στόχος της Ελλάδος θα πρέπει να είναι η ένταξη και παραμονή της στο σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης δηλαδή στην πλέον προωθημένη ομάδα Κρατών.
Ο στόχος αυτός, μεταξύ άλλων, προϋποθέτει την οικονομική σύγκλιση προκειμένου η Ελλάδα να μετάσχει στη Νομισματική Ένωση χωρίς, ωστόσο ο στόχος αυτός να αποτελεί αυτοσκοπό.
Στο πλαίσιο της κοινής εξωτερικής πολιτικής η γωνία σύγκλισης με τους κοινοτικούς μας εταίρους θα πρέπει να προσδιορίζεται βάσει των ζωτικών εθνικών συμφερόντων της χώρας, τα οποία θα προστατεύονται με την άσκηση του θεσμοθετηθέντος δικαιώματος των κρατών - μελών να αρνούνται την λήψη αποφάσεων με πλειοψηφία (δικαίωμα Βέτο).
Η ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους της Ελληνικής πολιτικής που θα πρέπει να επιδιωχθεί με συνέπεια και αποφασιστικότητα εν όψει της προσεχούς διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ελλάδα πρέπει επίσης να ταχθεί υπέρ της ενίσχυσης των κοινοτικών διαδικασιών για την αποφασιστική υποβοήθηση του διπλού μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος που έχει αναληφθεί στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και στη Ρωσία για την εγκαθίδρυση πολυκομματικής δημοκρατίας και οικονομίας αγοράς.
ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Η διασφάλιση σταθερής και μόνιμης ειρήνης στα Βαλκάνια προϋποθέτει την πολιτική διευθέτηση των προβλημάτων που
ανέκυψαν από την διάλυση της πρώην Γιουγκοσλαβίας και την πρόσφατη κρίση στην Αλβανία. Οι αλυτρωτικές τάσεις
που κρυφοκαίουν στις δύο αυτές χώρες αλλά στην Βουλγαρία και Π.Γ.Δ.Μ., τα σοβαρά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα και το έλλειμμα εκδημοκρατισμού αποτελούν πρόσθετο παράγοντα αστάθειας στην περιοχή. Η Ελλάδα μόνη κοινοτική χώρα των Βαλκανίων με μακρά θητεία στο πολίτευμα της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, με κατοχυρωμένη την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και σεβόμενη τις περί μειονοτικής προστασίας συμβατικές υποχρεώσεις της, έχει πρωταρχικό συμφέρον να συμβάλει, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση στην κατοχύρωση της ειρήνης και της σταθερότητας στην περιοχή των Βαλκανίων.
Από τα ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στην Βαλκανική, πρωταρχική σημασία έχουν το ζήτημα των
Σκοπίων και η προστασία της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία.
Ως προς το τελευταίο τούτο ζήτημα στόχος της χώρας μας πρέπει να είναι η εξασφάλιση, των ιδίων δικαιωμάτων
που ζητούν τα Τίρανα για τους εκτός των συνόρων της χώρας τους Αλβανούς, και για την Ελληνική μειονότητα που
διαβιεί στην Βόρειο Ήπειρο.
Αναφορικά με το ζήτημα των Σκοπίων η προάσπισης της Ελληνικότητας της Μακεδονίας πρέπει να εξακολουθεί
να βασίζεται στους τρεις κοινοτικούς όρους της 16ης Δεκεμβρίου 1991 και να επιδιωχθεί με κάθε θυσία η επιστροφή
του θέματος της ονομασίας των Σκοπίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ενδεχόμενη Ελληνική υπαναχώρηση θα έχει τραγικά αποτελέσματα για το κύρος της χώρας μας και την εθνική
ασφάλεια σε μία περίοδο όπου στην περιοχή αναπτύσσονται ανησυχητικοί συσχετισμοί δυνάμεων και εξωγενών επιρροών.
Γι’ αυτό η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ προτείνει σε πρώτη φάση τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, ώστε να αποδειχθεί προς κάθε κατεύθυνση στο εξωτερικό και εσωτερικό, ότι ο Ελληνικός Λαός στην συντριπτική του πλειοψηφία παραμένει ανυποχώρητος στην προστασία της ιστορικής αλήθειας και των συνόρων του.
Η έκφραση της λαϊκής ψήφου μπορεί να προβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως απόδειξη της σημασίας του θέματος για την Ελλάδα με παράλληλη θεμελίωση προσφυγής στο άρθρο 1-2 της νέας συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΤΟΥΡΚΙΑ
Η Ελλάδα ως φιλειρηνική χώρα επιθυμεί τη διατήρηση στενών σχέσεων φιλίας και συνεργασίας με την Τουρκία. Οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις υπονομεύονται τόσο από την έγερση διεκδικήσεων, όσο και από την παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας από την Τουρκία.
Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί μετά το επεισόδιο των Υμίων και την προσπάθεια της Τουρκίας για δημιουργία «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο.
Συχνά επισημαίνεται η ανάγκη διαλόγου με την Τουρκία για την διευθέτηση των διαφορών. Δεν αρνούμαστε τον διάλογο. Είμαστε όμως αντίθετοι σε διάλογο που να μην έχει ως βάση διεξαγωγής του το status quo και τις διεθνείς συνθήκες.
Η Ελλάδα σεβόμενη το καθεστώς, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τη συνθήκη της Λωζάνης, δεν προβάλλει εδαφικές διεκδικήσεις και επομένως, δεν μπορεί να γίνεται λόγος για οποιαδήποτε εκ μέρους μας εδαφική παραχώρηση. Αντιθέτως, η Ελλάδα πρέπει να ασκήσει τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο π.χ. επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ και ανάλογη ευθυγράμμιση με τον εναέριο χώρο.
Όσον αφορά το θέμα της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας του Αιγαίου η Ελλάδα θεωρεί ότι αυτό πρέπει να υποβληθεί στο Διεθνές Δικαστήριο. Για την υπόθεση των Υμίων η Ελληνική Κυβέρνηση δέχθηκε, δυστυχώς, κατ’αρχήν να παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της Χάγης.
Η κυβερνητική θέση ότι η Ελλάδα θα πρέπει να συμφωνήσει ώστε κάθε παράνομη Τουρκική απαίτηση να παραπέμπεται στη Χάγη, είναι και επικίνδυνη και αντίθετη με την πρακτική πού ακολούθησαν όλες οι Ελληνικές Κυβερνήσεις από το 1974 μέχρι σήμερα.
Η ύπαρξη μουσουλμανικής μειονότητας, στη Δυτική Θράκη της μοναδικής στην Ελληνική Επικράτεια, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει θετικό στοιχείο στην εξομάλυνση των ελλληνο-τουρκικών σχέσεων. Και αυτό βεβαίως υπό την προϋπόθεση ότι οι Μουσουλμάνοι μειονοτικοί ως Έλληνες πολίτες θα παύσουν να χρησιμοποιούνται από την Άγκυρα ως μοχλός άσκησης της επεκτατικής πολιτικής της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας. Κατ’αντιστοιχία οφείλει η Τουρκία να σεβαστεί τους όρους της Συνθήκης της Λωζάννης που αφορούν τα δικαιώματα της ελληνικής μειονότητας στην Κωνσταντινούπολη, καθώς και του ελληνικού πληθυσμού της Ίμβρου και Τενέδου.
ΚΥΠΡΙΑΚΟ
Η επίλυση του Κυπριακού αποτελεί προϋπόθεση για την προώθηση των Ελληνοτουρκικών σχέσεων. Η μέχρι σήμερα αποτυχία των προσπαθειών επίλυσής του, κάνει επιτακτική την ανάγκη της δραστηριοποίησης της Ε.Ε. με σκοπό την δίκαιη και οριστική λύση του προβλήματος.
Για το κυπριακό όμως ζήτημα προέχει η χάραξη κοινής στρατηγικής Ελλάδας και Κύπρου που θα επιβεβαιώσει τον Ευρωπαϊκό προσανατολισμό της Κυπριακής Δημοκρατίας και θα προσδιορίσει τα επόμενα στάδια της πορείας για την πλήρη ένταξη της στην Ε.Ε.
ΡΩΣΙΑ & ΝΕΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΚΡΑΤΗ
Η διάλυση της Σοβιετικής ‘Ένωσης είχε ως συνέπεια τη δημιουργία νέων ανεξαρτήτων Κρατών με τα οποία η Ελλάδα έχει συμφέρον να αναπτύξει πολιτικές, οικονομικές και πολιτιστικές σχέσεις. Στόχος της Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής πρέπει να είναι η σύσφιξη των ήδη φιλικών της σχέσεων με την Ρωσία με την οποία μας συνδέουν μακροχρόνιοι ιστορικοί και θρησκευτικοί δεσμοί.
Ειδικό μέλημα θα πρέπει να είναι και η ενίσχυση των δεσμών της Ελλάδας κυρίως με ομόδοξες χώρες της περιοχής όπως είναι η Ουκρανία, η Αρμενία και η Γεωργία.
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ - MAGREB
Ο χώρος της Μέσης Ανατολής και του MAGREB αποτελεί πρόσφορο πεδίο για τη δραστηριοποίηση της Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής.
Η Αναβάθμιση των Ελληνοϊσραηλινών, πολιτικών και οικονομικών σχέσεων πρέπει να συνεχιστεί, ενώ οι παραδοσιακές φιλικές σχέσεις που συνδέουν τη χώρα μας με τα Αραβικά κράτη αποτελούν στέρεο υπόβαθρο πάνω στο οποίο η Ελλάδα μπορεί και οφείλει να προωθήσει τις Ελληνοαραβικές σχέσεις σε όλους τους τομείς αμοιβαίου συμφέροντος, ειδικότερα με ενεργό συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωμεσογειακή συνεργασία στο πλαίσιο των προγραμμάτων MEDA.
ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗ
Οι σχέσεις μας με τις χώρες της περιοχής αυτής, απέχουν πολύ σήμερα από το να ανταποκρίνονται στις πραγματικές απαιτήσεις των Ελληνικών συμφερόντων. Οι ελλείψεις είναι τεράστιες τόσο στον πολιτικό όσο και στον οικονομικό τομέα με ελλιπή διπλωματική εκπροσώπηση.
Η Πολιτική Άνοιξη θεωρεί αναγκαίο όχι μόνο να καλυφθούν οι ελλείψεις αυτές αλλά και να κινηθούν πρακτικές διαδικασίες, ήδη δοκιμασμένες από άλλα Κράτη, που θα αποσκοπούν στο να αναβαθμίσουν την Ελληνική οικονομική διπλωματία στην περιοχή αυτή.
ΔΙΠΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Σήμερα μετά τις πολυσήμαντες διεθνείς εξελίξεις αποκρυσταλλώνονται, νέες ευκαιρίες που προσφέρουν στην χώρα μας δυνατότητες παροχής υπηρεσιών για την ειρηνική συνεργασία και οικονομική ανάπτυξη της Βαλκανικής και την Εγγύς Ανατολή. Είναι ίσως η πρώτη φορά που η Ελληνική εξωτερική πολιτική καλείται να ενεργοποιήσει την ιστορική μας ταυτότητα ως δύναμη διπλής οπτικής: Δυτικής και Ανατολικής.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ
Στον πολιτιστικό τομέα οι δυνατότητες είναι απεριόριστες για μια χώρα όπως η Ελλάδα η οποία διαθέτει το πλουσιότερο πολιτιστικό οπλοστάσιο, όχι μόνο από το ιστορικό της παρελθόν αλλά και από τα σύγχρονα επιτεύγματα της Ελληνικής διανόησης και Τέχνης.
Η προβολή των τεκμηρίων της πατρογονικής μας κληρονομιάς θα επιβεβαιώσει τη συνέχεια της μακραίωνης ιστορίας μας, ενώ η παροχή της δυνατότητας για τη μελέτη της γλώσσης μας, καθώς και η προβολή των έργων συγχρόνων Ελλήνων δημιουργών θα αποτελέσουν αναμφισβήτητες μαρτυρίες της συνέχειας της μακραίωνης πορείας του Ελληνισμού.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ.
Σε ένα συνεχώς εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό που προσλαμβάνει πρωτοφανείς διαστάσεις μετά την είσοδο δεκάδων νέων κρατών στη διεθνή Κονίστρα, η Ελλάδα πρέπει να ενισχύσει το κύρος και την εικόνα της διεθνώς, προκειμένου αφ’ ενός να διαδραματίσει σημαντικό και αξιόπιστο ρόλο στο πλαίσιο των διεθνών οργανώσεων και αφετέρου να προωθήσει τις διμερείς της σχέσεις.
Η μέχρι τώρα Ελληνική πρακτική στο πεδίο αυτό είναι εξαιρετικά ανεπαρκής και δεν ανταποκρίνεται στις υφιστάμενες ανάγκες και απαιτήσεις. Για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου αυτού έργου χρειάζεται μία σειρά ενεργειών και μέτρων τα οποία η Πολιτική Άνοιξη έχει ήδη προτείνει.
ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
Η κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού, αλλά και η οικονομική εξαθλίωση που μαστίζει τις χώρες του Τρίτου Κόσμου, είχε ως επακόλουθο τη δημιουργία κύματος λαθρομεταναστών που εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους για ανεύρεση καλύτερης τύχης.
Η Ελλάδα έχει γίνει τα τελευταία χρόνια πόλος έλξης εκατοντάδων χιλιάδων λαθρομεταναστών, πράγμα που δημιουργεί δυσεπίλυτα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που όχι μόνον συμβάλλουν στην έξαρση της εγκληματικότητας, αλλά και δημιουργούν εστίες κινδύνου για την ασφάλεια στο εσωτερικό της Ελληνικής επικράτειας με σοβαρές επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας.
Γίνεται πλέον επιτακτική η λήψη δραστικών και αποτελεσματικών μέτρων που θα περιορίσουν την είσοδο λαθρομεταναστών και την εγκληματικότητα και θα αποτρέψουν δραστηριότητες ικανές να απειλήσουν την έννομη τάξη. Επί πλέον, τα μέτρα αυτά θα δημιουργήσουν αίσθηση ασφάλειας στους πολίτες της χώρας ώστε να αποφευχθούν εξάρσεις ξενοφοβίας και ρατσισμού και ειδικότερα οι τάσεις αυτοάμυνας και αυτοδικίας.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Για την επιτυχή άσκηση της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής και την πραγμάτωση του στόχου της είναι απαραίτητη η γενναία οικονομική ενίσχυση του ισχνότατου Προϋπολογισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα ουραγός. Αυτό θα βοηθήσει στη βελτίωση και συμπλήρωση της υλικοτεχνικής υποδομή του και στην ποιοτική αναβάθμιση της διπλωματικής υπηρεσίας, η οποία θα πρέπει να καταστεί πόλος έλξης ικανών και προσοντούχων νέων στελεχών.
Για τα θέματα της εξωτερικής μας πολιτικής υπάρχει στην Πολιτική Άνοιξη σχετικό έντυπο που περιέχει αναλυτικά τις θέσεις μας.
|